معرفی و بررسی سیستم ها و انواع روش های تصفیه آب

آب؛ حیات بخش زندگی است، اما نه در حالتی که آلوده باشد.

معرفی و بررسی سیستم ها و انواع روش های تصفیه آب

آب؛ حیات بخش زندگی است، اما نه در حالتی که آلوده باشد.

  • ۰
  • ۰

تصفیه آب ایده ایی نوین نیست؛ از خیلی وقت پیش از راه های سنتی مانند عبور آب از ماسه، در جهت تصفیه آب استفاده کرده اند. اما قرن 22، قرن اختراج و ابداع بهترین روش های تصفیه آب است؛ با انواع سیستم های متنوع. اینجاست که لازم دانستم شما و همه ی مخاطبان را با انواع روش های تصفیه ایی آشنا کنم.

 

ابتدا باید بدانیم؛ اهمیت تصفیه آب چیست؟

تصفیه آب

آب یک نیاز مطلق برای زندگی است. حدود 60 درصد از بدن شما را تشکیل می دهد و در بسیاری از عملکردهای ضروری بدن از تنظیم دمای بدن گرفته تا دفع سموم و محافظت از بافت های بدن، مفاصل و ... نقش دارد. آب همچنین نقش مهمی در انجام بسیاری از واکنش های شیمیایی بدن دارد. بدون آب، قسمت هایی از بدن شما مانند پوست شکل و پری مناسب خود را ندارند. این مقاله به جزئیات در مورد اهمیت تصفیه آب می پردازد تا شما بهترین کیفیت آب خود را بنوشید تا سلامت خود را حفظ کنید.

 

به دلیل خطر بالای آب ناخالص، تقاضا برای تصفیه آب هرگز بالاتر نبوده است. منابع طبیعی ما نیز تحت فشار هستند، زیرا با آلودگی، تغییرات آب و هوایی و جمعیت به سرعت در حال رشد دست و پنجه نرم می کنیم. متأسفانه، آب لوله کشی، که برای آشامیدن بی خطر است، می تواند بسیار مضر باشد زیرا آلاینده ها بر کیفیت کلی آب تأثیر می گذارند. علاوه بر این، ناخالصی های فیزیکی، شیمیایی و میکروبیولوژیکی ناشی از منابع مختلف آب، آب را برای مصرف ناامن تر می کند.

 

آب جوش در گذشته برای از بین بردن بسیاری از میکروب ها و باکتری ها کافی بود و مصرف آن را بی خطر می کرد. با این حال، از آن زمان همه چیز تغییر کرده است زیرا آب جوش حتی برای بیش از 20 دقیقه از شر آلاینده های عصر جدید مانند آفت کش ها و سایر مواد شیمیایی خطرناک که به منابع آب ما راه پیدا می کنند خلاص نمی شود. به همین دلیل است که درک اهمیت تصفیه آب و گزینه های تصفیه برای ایمن نگه داشتن آب آشامیدنی خانواده شما بسیار مهم است. فیلترهای آب باکتری ها و مواد شیمیایی مضر را که می توانند باعث بیماری و سلامتی ضعیف شوند را حذف می کند. در اینجا برخی از دلایل فیلتر کردن آب آورده شده است:

 

  • فیلتر کردن آب نه تنها می‌تواند طعم بهتری داشته باشد، بلکه با حذف مواد شیمیایی، آفت‌کش‌ها، کلر، آلاینده‌های باکتریایی و فلزات سنگین آب را نیز بوی بهتری می‌دهد.
  • فیلترهای تصفیه آب نقطه مصرف طیف گسترده ای از آلاینده ها را از آب آشامیدنی از جمله کلر، مواد شیمیایی و تا 240 ترکیب آلی فرار دیگر حذف می کنند.
  • تحقیقات نشان داده است که فیلترهای آب با پاکسازی آب از کلر و محصولات جانبی کلر، خطر ابتلا به برخی سرطان ها از جمله سرطان روده بزرگ، سرطان رکتوم و سرطان مثانه را کاهش می دهند.
  • فیلترهای آب کربنی برای حذف انتخابی آلاینده های سمی از آب آشامیدنی طراحی شده اند و همچنان رسوبات معدنی سالم را حفظ می کنند که به تعادل pH آب آشامیدنی کمک می کند.
  • با حذف ژیاردیا، ای-کولی و کریپتوسپوریدیوم، سیستم های تصفیه آب مانند فناوری اسمز معکوس نشان داده شده است که خطر ابتلا به بیماری های گوارشی را تا بیش از 80 درصد کاهش می دهد.
  •  
  • آب تصفیه شده برای کودکان حیاتی است، زیرا آب سالم و تمیزی را فراهم می کند که برای سیستم ایمنی بدن آنها ضروری است.
  •  
  • فیلترهای آب به عنوان آخرین خط دفاعی در برابر بیش از 2100 سم شناخته شده ای عمل می کنند که ممکن است از طریق آب آشامیدنی وارد بدن شوند.
  •  
  • نوشیدن آب تمیز و تصفیه شده منجر به سلامت کلی می شود و همچنین به پیشگیری از بیماری کمک می کند.

 

راه های تصفیه آب استخر

تصفیه آب استخر

برای بسیاری از ما، استخر بهترین امکانات تفریحی در نظر گرفته می‌شود - در روزهای گرم تابستان ما را خنک می‌کند، زمان باکیفیتی را برای بچه‌ها و بزرگسالان فراهم می‌کند، یک مکان تفریحی یا یک سایت ورزشی ارائه می‌دهد. با در نظر گرفتن این موضوع، مهم است که به خاطر داشته باشید که استخرهای شنا می توانند منبعی برای بیماری و عفونت باشند. چه با یک استخر درون زمینی و چه با یک استخر کوچکتر روی زمین، مخازن آبی که تحت درمان قرار نمی گیرند یا "بیش از حد تصفیه می شوند" می توانند به سرعت به یک خطر برای سلامت تبدیل شوند و این مسئولیت ضد عفونی و تصفیه آب به عهده مالک است. برای حفظ سلامت شناگران چگونه می توان آب استخر را تصفیه کرد؟ چه روش های رایجی استفاده می شود و کدام یک از آنها ایمن ترین و مؤثرترین هستند؟

 

کلر محبوب ترین ماده بهداشتی موجود است. این عنصر شیمیایی به اشکال مختلف استفاده می شود. به دلیل ویژگی های اکسیداسیونی که دارد به طور موثر اکثر ویروس ها و باکتری های موجود در آب را از بین می برد. در طول سال ها، تکنیک های مختلفی در مورد کلر توسعه یافته است:

 

کلر مایع

کلر مایع که به نام حرفه ای خود نیز شناخته می شود: هیپوکلریت سدیم محلول مایعی است که در ظروف فروخته می شود و باید در جای خنک تاریک نگهداری شود. کلر مایع حاوی 10 تا 15 درصد کلر موجود است که به مرور زمان غلظت فعال خود را از دست می دهد و در آب نیاز به تثبیت دارد، فرآیندی که با آزمون و خطا انجام می شود. در حین استفاده از کلر مایع سطح pH آب افزایش می یابد و باید با استفاده از اسید کلریدریک متعادل شود، این ما را به بزرگترین نقطه ضعف این روش بهداشتی سوق می دهد. ترکیب کلر مایع و اسید کلریدریک بسیار خطرناک است، زیرا این دو با هم سولفور خردل تولید می کنند (که معمولاً به عنوان گاز خردل شناخته می شود!) ذخیره و حمل ظروف بزرگ و سنگین کلر مایع و اسید هیدروکلریک که نه تنها دست و پا گیر و طاقت فرسا است، بلکه می تواند کشنده نیز باشد.

 

قرص کلر

یک روش بهداشتی آشنا و رایج در بازار استفاده از قرص کلر سخت شده و خشک شده است. این روش از نظر عملیاتی یک راه حل راحت ارائه می دهد و بسیار ایمن تر است. قرص ها را می توان به اسکیمر (کانال مکش) استخر یا به طور متناوب با دستگاه کلرزنی شناور وارد کرد. بسیاری از تولیدکنندگان مواد مفید دیگری را به قرص ها اضافه می کنند که شفافیت آب را تصفیه می کند و کلر را برای مدت طولانی تری فعال نگه می دارد. دو مزیت متمایز این روش، خطر واقعی تماس مستقیم بزرگسالان و کودکان با "قرص های جذاب" است. عیب دوم عدم کنترل سطح کلر در آب و سرعت انتشار کلر به آب است.

 

بهداشت آب با استفاده از کلریناتور نمک طبیعی

این روش در 40 سال گذشته در اروپا، ایالات متحده آمریکا و عمدتاً در استرالیا بسیار محبوب است. مولد کلر - یک دستگاه الکتریکی که غلظت کمی از نمک موجود در آب را از طریق یک فرآیند الکترولیز کنترل شده، به کلر فعال در غلظت اندازه گیری شده تبدیل می کند که آب استخر را ضد عفونی می کند. پس از تکمیل فرآیند بهداشتی، کلر به نمک محلول برمی گردد و چرخه خود را تکرار می کند. برخلاف قرص‌های کلر که به صورت دوره‌ای خریداری می‌شوند، کلریناتور نمک طبیعی نیاز به یک سرمایه‌گذاری اولیه دارد که با کاهش هزینه‌های عملیاتی روزانه و حذف شرایط خطرناک، صرفه‌جویی در مصرف آن را ثابت می‌کند. همه آنچه گفته شد، مهم است بدانید که سلول الکترولیز که نمک را به کلر تبدیل می کند، طول عمر محدودی دارد - حدود 3 سال (بسته به نگهداری و کیفیت آب)، بنابراین سلول، مشابه و تعویض روغن یا تعویض روغن یا روغن، نیاز دارد.

 

استفاده از پکیج تصفیه آب استخر شامل؛ فیلتر شنی، پمپ تصفیه و لوله ها

پکیج تصفیه آب استخر برای بازیافت آب ایستاده استخر و جداسازی آلاینده ها و ذرات معلق آلاینده ها در آب استخر استفاده می شود. اگر می‌خواهید آب استخر خود را تمیز کنید و دقیقاً نمی‌دانید از چه نوع پکیج تصفیه آب استخر بهتر است استفاده کنید، ادامه مطلب را بخوانید تا تمام ابهامات خود را در مورد مدل، مارک، قیمت و مشخصات بهترین پکیج‌ها بدانید. دستگاه تصفیه آب مسئول است!

در پکیج های نظافتی سطحی یا در همان فیلتر، چون گردش و نظافت آب فقط روی سطح و کمی زیر سطح آب است. تولید کنندگان میزان فیلتراسیون هر واحد را نسبت به حجم حوض به صورت جداول و نمودار برای هر مدل از این نوع پکیج نظافتی ارائه کرده اند که در صفحه مربوط به هر محصول قابل مشاهده است. در یادداشت سایت.

 

تصفیه فیزیکی آب استخر

تصفیه آب یک فرآیند کاملاً فیزیکی است که در آن ذرات و آلاینده‌های آلوده از آب حذف می‌شوند و اگر آب استخر به صورت فیزیکی تصفیه نشود و آب ثابت بماند، آب استخر به سرعت آلوده می‌شود و شنا هیچ فایده‌ای ندارد. علاوه بر دوچرخه سواری آب ایستاده استخر، برخی از آلودگی های آب استخر را نیز می توان با استفاده از پکیج تصفیه استخر از بین برد.

 

 

راه های تصفیه آب خانگی

یک راه خوب برای اطمینان از نوشیدن آب تمیز، تصفیه کردن آن است. در حالی که می‌توانید آب بطری‌ای را خریداری کنید که یک شرکت قبلاً آن را فیلتر کرده است، می‌توانید آب را خودتان نیز فیلتر کنید. روشی که برای انجام این کار انتخاب می کنید - و چندین مورد وجود دارد - احتمالاً به شما بستگی دارد:

 

بهترین روش تصفیه آب برای شما به محیط زیست، بودجه شما و میزان تلاشی که می خواهید سرمایه گذاری کنید بستگی دارد.

 

شما می توانید فیلترهای نسبتاً کوچک آب خانگی را در بسیاری از فروشگاه های سخت افزار و لوازم خانگی خریداری کنید. بسیاری از آنها فیلترهایی به سبک قوطی هستند که مستقیماً با شیر آشپزخانه شما متصل می شوند.

 

فیلتر اولیه آب پیروی کنید

اگر آب خود را از شیر خارج می کنید، احتمال زیادی وجود دارد که نگران این تکنیک نباشید. با این حال، ما آن را به تنهایی در اینجا قرار می دهیم - و اولین بار در لیست - زیرا اولین قدم مهم برای انجام بسیاری از تکنیک های زیر است.

 

  • ابتدا، اجازه دهید کمی به معناشناسی بپردازیم و یک چیز را روشن کنیم: این تکنیک مشابه فیلتر آب نیست.
  • ایده فیلتر کردن اولیه آب آشامیدنی به سادگی این است: قبل از تصفیه یا استریل کردن آن، تمام ذرات آشکار و بزرگتر زباله را از آب خارج کنید. وقتی آب باران را برای آشامیدن جمع آوری می کنید، ابتدا از این تکنیک استفاده کنید.

 

چگونه انجامش بدهیم

  • یک ظرف را با آب کثیف خود پر کنید.
  • آب را از فیلتر خود عبور دهید
  • بگذارید آن را در ظرف دومتان چکه کند.

 

فیلترهای آب را نصب کنید

البته، جای تعجب نیست که یکی از بهترین راه‌ها برای تصفیه آب در داخل یا خارج از کشور، فیلترهای تجاری آب است.

 

با این حال، قبل از اینکه بپرید و یک یا بیشتر (جدی!) را در یک فیلتر آب بیندازید، بیایید آنچه را که در اینجا به دنبال آن هستیم، تجزیه کنیم.

 

چگونه انجامش بدهیم

 

این یکی بر پیروی از دستورالعمل هایی است که با هر فیلتری که انتخاب می کنید ارائه می شود.

 

آب خود را بجوشانید

 

اکنون به یک کلاسیک می رسیم: آب جوش.

 

سوال این نیست که "آیا جوشاندن آب را برای نوشیدن بی خطر می کند؟" بلکه «چه مدت باید آب را بجوشانیم تا آن را تصفیه کنیم؟»

 

و پاسخ ساده است: 1 دقیقه برای جوشاندن آب آشامیدنی (1)

 

البته، اکیداً توصیه می‌شود که اگر آب از منبع کثیف (یا تا حدودی کثیف) می‌آید، قبل از اینکه بجوشد، زمان بگذارید تا همه زباله‌ها را فیلتر کنید.

 

چگونه انجامش بدهیم

 

  • آب آشامیدنی تصفیه نشده را در ظرفی بریزید
  • آن را روی اجاق آشپزخانه، اجاق چوبی، اجاق گاز کمپ یا حتی یک آتش سوزی قرار دهید.
  • آن آب را به مدت یک دقیقه به جوش بیاورید

 

از ید استفاده کنید

کلاسیک دیگر، ید یا دی اکسید کلر یک گزینه عالی برای تصفیه آب، به ویژه برای خلاص شدن از شر باکتری ها و ویروس های مزاحم است.

با این حال، مراقب باشید!

 

در حالی که اشکال مختلف ید را می توان برای تمیز کردن آب استفاده کرد، به ویژه شکل کریستالی آن می تواند خطرناک باشد برای بازی کردن (2).

سدیم بیش از حد می تواند فشار خون و خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته را افزایش دهد.

 

  • ۰۰/۱۱/۲۳
  • anahita rahimi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی